Compartir

La inversió pública en infraestructures educatives ha caigut un 55% des de 2009 com a conseqüència de les retallades i mesures d'ajust, segons reflecteix l'informe Essencials Fundació BBVA-IVIE, una situació que "seria desitjable revertir", segons els autors de l'estudi .

la despesa pública ha estat una de les magnituds més afectades per la crisi econòmica que es va iniciar a Espanya a partir del 2008 i, en aquest context, la inversió en col·legis i instituts s'ha ressentit en major mesura , ja que en l'actualitat presenta uns nivells que no arriben a superar la meitat de la inversió realitzada en 2009 i un 12% inferior a la de l'any 2000.

Fins 2016 i prenent com a referència el màxim de 2009, la inversió pública s'ha reduït més d'un 60%, situant-se en l'actualitat en un nivell en el qual ni tan sols cobreix la depreciació dels capitals acumulats en el passat, recull l'informe.

un altre dels capítols més afectats amb la crisi ha estat el de Sanida d, la inversió ha caigut en un 37% des de 2009 i que, tot i la via de "recuperació" iniciada el 2014, no s'ha aconseguit revertir.

"Aquest descens de les inversions en infraestructures sanitàries i educatives entre 2009 i 2015 ha afectat totes les regions espanyoles amb una sola excepció, Cantàbria, on la inversió pública en sanitat ha continuat creixent ", van assenyalar els autors de l'estudi.

la Rioja és l'autonomia amb majors dotacions d'infraestructures sanitàries per habitant, mentre que Navarra ho és en infraestructures educatives. Per la seva banda, l'anàlisi per a les dotacions de capital públic en Sanitat mostra diferències encara més importants entre comunitats, que a més es van ampliar en els primers anys de crisi.

De fet, en moltes de les regions espanyoles es s'ha produït un "deteriorament" de les dotacions d'infraestructures educatives i sanitàries disponibles que, segons el parer de l'informe, "afecta la qualitat dels serveis prestats als ciutadans".

i és que les diferències entre comunitats autònomes en termes de dotacions tenen "conseqüències importants en la qualitat i la prestació dels serveis sanitaris i educatius públics" a cada territori, de manera que els autors consideren necessari revertir la situació i homogeneïtzar serveis.