Compartir

La tragèdia es produïa poc abans que el rellotge marqués les 20.40 de la tarda, del 24 de juliol de 2013. Va ser llavors quan el tren Alvia 04.155, que es trobava a dos quilòmetres de l'estació de Santiago de Compostel·la, descarrilava i desfermava la pitjor tragèdia ferroviària de la democràcia a Espanya.

Avui, sota el lema “Justícia i Veritat”, familiars i víctimes de la tragèdia protagonitzen una marxa reivindicativa des de l'estació de Santiago fins a la plaça de l'Obradoiro, reclamant justícia. Entre les seves demandes, acusen Renfe i Adif per la manca de sistemes de seguretat en el propi comboi i en la via, en no tenir instal·lat el mecanisme de seguretat ERTMS, amb el qual s'hauria impedit la tragèdia. És per això que demanen que se'ls investigui judicialment, i reclamen que es depurin responsabilitats polítiques.

Per la seva banda, el PSOE ha canviat de discurs i ha registrat al Congrés la seva petició per activar una comissió parlamentària; i per la via judicial, poques respostes, llevat que el maquinista no és l'únic imputat.

En el calendari està assenyalat el proper dijous, 27 de juliol. Serà el dia en què presti declaració Andrés Cortabitarte, cap de circulació de l'ADIF de llavors, i que ha estat imputat en els últims mesos. I després d'aquesta cita, els terminis es dilaten. Amb la decisió judicial d'ampliar el termini d'instrucció fins a finals de 2018, no s'espera que el judici oral s'obri fins almenys 2019, 6 anys després de la tragèdia.