Compartir

Un copilot de línies aèries amb tendències suïcides portava els mans d'un avió de passatgers en ple vol. El seu nom era Andreas Lubitz i està lluny de oblidar-se. El jove es va quedar sol a la cabina i vaig bloquejar l'accés de l'altre pilot. Va ocórrer el 24 març 2015 abans que el suïcida es portés per davant la vida de tot el passatge, 150 persones, l'Airbus A-320 de Germanwings que cobria el trajecte Barcelona-Dusseldorf

Lubitz patia desequilibris psicològics des de feia anys i havia tingut ja almenys 41 consultes mèdiques relacionades amb aquest problema . Fins i tot abans d'obtenir la seva llicència de pilot havia estat en tractament "per tendències suïcides" , com han assenyalat els investigadors. I en setmanes prèvies a la catàstrofe, va buscar a Internet informació sobre mètodes de suïcidi.

Com publica el diari El País, les primeres alertes al món de l'aeronàutica van saltar en el seu període de formació com a pilot. Entre novembre de 2008 i agost de 2009, va haver d'interrompre el seu entrenament "per raons mèdiques" . A l'abril de 2009, no li van revalidar el seu certificat mèdic corresponent "a causa d'una depressió ja que presa medicació per tractar-la" , com ja va revelar la comissió francesa d'investigació al maig passat . Al juliol de 2009, si li van donar el certificat, però amb aquest avís adjunt: "Adviértanse les condicions / restriccions especials del permís" per volar. "En la seva llicència de pilot es va incloure la limitació" SIC incl .. PPL ", que significa: exàmens mèdics específics regulars; contactar amb l'autoritat emissora de la llicència" .

Lubitz va obtenir el seu últim certificat mèdic per poder volar al juliol de 2014 amb validesa fins al 14 d'agost de 2015. Però seguia prenent medicaments contra la depressió. Es medicava i havia confessat en diverses consultes psicològiques seu estrès i angoixa insuperable per la por que tenia a quedar-se cec i no poder pilotar. Va estar de baixa entre el 16 i el 22 de març, dos dies abans de la catástrof i . Dues setmanes abans de la catàstrofe, un metge privat li va aconsellar ingressar en un psiquiàtric. Ell s'informava mentre de mètodes per suïcidar-se.

Per tot això, els investigadors assenyalen ara que hi ha de buscar un equilibri "entre la confidencialitat mèdica i la seguretat del vol". Es centrarà en determinar com és possible que un pilot estigui en una cabina d'un avió amb intenció de estavellar-malgrat que hi ha normes que estableixen "criteris mèdics obligatoris per a les tripulacions, específicament en les àrees de psiquiatria, psicologia i problemes de conducta"; i en les polítiques de reclutament i formació que tenen les companyies. Els doctors que l'atenien li van recomanar que no volés en aquestes dates. " Si hagués respectat el reglament, ell mateix hagués demanat ser rellevat" , destaquen ara els investigadors francesos.

I l'informe final precisa que, ningú va comunicar el preocupant estat del pilot ni a les autoritats aeronàutiques ni a la companyia. Dues setmanes abans de la catàstrofe, un metge va arribar a recomanar a Lubitz que ingressés en una clínica psiquiàtrica.

Els metges s'han escudat en tot moment en el secret professional , però els investigadors sostenen que hi ha d'haver un equilibri entre aquesta reserva i la seguretat aèria. Ara, els investigadors recomanen trencar aquest secret professional en casos greus de desequilibris psicològics dels pilots, si bé exigeixen "regles clares" per determinar el comportament dels metges en aquests casos.