Compartir

El ministre de Defensa, Pedro Morenés, va confirmar avui que el segrest és una de les hipòtesis amb què es treballa des que es van esvair els informes inicials aportats per la Gendarmeria marroquina que els tres militars, membres del Servei de Cerca i Rescat (SAR) de l'Exèrcit de l'Aire, havien estat rescatats per un pesquer marroquí que els portava sans i estalvis al port de Dajla , al Sàhara Occidental.

Morenés va precisar que es tracta d'una hipòtesi factible, "encara que no la més plausible" , però va excusar revelar més detalls perquè el jutjat militar encarregat del cas ha declarat secretes les investigacions i s'estan realitzat "tasques d'intel·ligència " per esbrinar el parador del capità José Morales Rodríguez, el tinent Saül López Quesada i el sergent Jhonander Ojeda Alemany.

No obstant això, aquesta possibilitat s'ha estès ja en l'ànim de les família s. "Creiem que ha estat un segrest" , ha assenyalat a la COPE Francisco Ojeda, pare del sergent Ojeda Alemany.

Divendres a la nit Defensa va fer públics una sèrie de detalls que l'indueixen a pensar que l'helicòpter no es va estavellar contra el mar, sinó que va amarar , i que els seus tripulants van poder sobreviure a aquesta maniobra, encara que es desconegui on són. Primer, el pilot d'un F-18 espanyol que va sobrevolar la zona dijous després de perdre el contacte amb l'helicòpter va informar que s'havia vist una bengala i que també, al voltant de l'aeronau, s'apreciava en l'aigua la taca de colorant que els tripulants poden activar si cauen a la mar, per ser localitzats des de l'aire. Un helicòpter del SAR marroquí va reportar els mateixos detalls. El ministre Morenés va subratllar llavors que aquests dos dispositius, bengala i colorant, són mitjans manuals, que necessàriament algú va haver d'activar quan l'helicòpter espanyol va caure al mar .

També va emfatitzar el ministre quehay fotos de l'helicòpter al mar que demostren que no va patir danys i tenia intactes les hèlixs (un dels elements que primer es destrossen en un xoc contra l'aigua) i que la tripulació d'un vaixell holandès que es va acostar a l'aeronau hores després per intentar mantenir-la a flotació assegura que ni a la cabina ni en els voltants hi havia nadi i.

El pare del sergent Ojeda, l'únic militar que va sobreviure a l'accident que va patir un helicòpter del mateix servei fa un any entre Fuerteventura i Gran Canària, s'ha referit avui a aquests mateixos detalls per explicar per què pensa ja en un segrest. "L'helicòpter va fer un amaratge normal. Les pales estan bé, no van entrar en contacte amb l'aigua. L'aparell va estar bastant temps en superfície, hi havia els flotadors oberts. Tot fa pensar que van ser rescatats ", ha assenyalat Francisco Ojeda.

Mentrestant, en un punt de l'Atlàntic situat a 518 quilòmetres al sud de Gran Canària, Defensa i la Marina Reial del Marroc segueixen acumulant mitjans a la recerca de l'helicòpter i dels seus tripulants. Al primer, s'ho busca sota el mar en una àrea de 20 per 20 quilòmetres, i a la seva tripulació es la rastreja des de l'aire en un passadís de 600 quilòmetres de longitud i 60 d'amplada.

El president del Govern, Mariano Rajoy, s'ha referit avui per primera vegada a la situació dels militars desapareguts per subratllar que l'Executiu i les Forces Armades "no descansaran ni un minut" fins trobar-los, posant "tots els mitjans" .

En termes similars s'ha expressat el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, de visita a Gran Canària, que ha demanat que "no escatimen esforços ni recursos" per trobar aviat "sans i estalvis" als tres militars de SAR.