domingo, 27 septiembre 2020 6:19

Un expert diu que el repte actual de l'era digital és “donar serveis en temps real”

Ens trobem davant la tercera onada d'Internet en què hi ha un munt de sensors o objectes connectats donant informació en temps real i en què un dels grans reptes a què han de fer front les empreses serà si s'és “capaç de donar serveis en temps real” a partir de les dades obtingudes. Així ho ha posat en relleu el soci i president de RocaSalvatella (negoci especialitzat en la transformació digital de les empreses), Genís Roca, en la conferència titulada 'Com sobreviure a la disrupció i progressar en l'era digital', que ha ofert aquest dijous en el marc del cicle 'Crèdit Andorrà Global Forum'.

Roca ha destacat que en els darrers 25 anys anys s'han viscut “tres onades” que han transformat Internet, la primera de les quals va ser corporativa i va comportar canvis en les empreses, sobretot pel que fa als processos interns; una segona va suposar modificacions en la relació que les empreses tenien amb els clients, especialment a través del màrqueting i la comunicació, ja que va ser un Internet més “social”, en què els ciutadans opinaven i deien la seva sobre els serveis que se'ls oferien; i ara estem en la tercera onada, que es podria considerar la de l'Internet “dels objectes”, després del “de les empreses i les persones”. Aquesta nova situació digital comporta que les empreses hagin de “repensar els seus negocis”, tenint en compte la informació que poden obtenir en temps real a través dels nous dispositius. Així, un dels reptes dels negocis és la capacitat de processar i captar aquestes dades en temps real i d'adaptar els serveis que s'ofereixen en base a aquestes xifres.

Cal, però, que l'ús que es fa d'aquestes dades sigui correcta, segons l'expert, ja que ara com ara el problema és que moltes empreses estan “capturant dades”, però aquestes dades s'han de “merèixer” a través d'un diàleg amb el client per saber-li donar allò que necessita. Així, per exemple, creu que les botigues es podran diferenciar dels fabricants que actualmnt estan “intentant establir relacions directes amb els clients”.

L'expert considera també que s'està caient en l'error d'acumular aquesta informació i que l'objectiu no és “quantes dades tens sinó quantes preguntes contestes”. També ha recomanat a les empreses tenir un contacte directe amb el client sense cap mena “d'intermerdiari” com podria ser Facebook.