Compartir

Ja fa uns anys que el negoci de les benzineres a Espanya s'ha revolucionat, amb l'arribada de les instal·lacions definides com 'low cost'. Amb poc personal, mot automatitzades i amb nul servei extra, són instal·lacions generalment petites i sense grans infraestructures que les acompanyin. Aquests elements permeten oferir preus més competitius que la resta de benzineres 'de tota la vida', un aspecte molt atractiu per als conductors. Però aquest concepte difícilment pot arribar a Andorra, assegura el president de l'Associació d'Importadors i Distribuïdors d'Andorra, Ramon Visent, que ha opinat que “és una brutalitat les estacions que s'estan obrint a Espanya”. El cas andorrà és diferent, ja que els elevats preus de lloguer o de compra dels terrenys per instal·lar una benzinera, així com el fet que tenint en compte les condicions meteorològiques del país s'han de construir tapades, n'apuja molt els costos. De fet, “pensem que se'n tancaran més que no se n'obriran” els propers anys, ha afegit. D'aquesta manera, Visent rebat els qui consideren que hi ha massa gasolineres a Andorra i que els darrers anys s'està vivint una proliferació d'aquestes.

El representant del col·lectiu ha exposat amb números la situació actual del sector. Al 2000 hi havia 64 estacions de servei, per les 61 actuals. Sí que és veritat que els darrers mesos se n'han obert dues (una BP a Sant Julià de Lòria i una Repsol a la Margineda), ha reconegut Visent, però no es pot parlar de cap 'boom' o proliferació. En el cas de la Repsol “s'han volgut ubicar a una carretera amb més trànsit”. A banda, se n'està construint una de nova a Ordino, just davant de la deixalleria comunal, tot i que en aquest cas el que es fa és substituir la ubicada una mica més a tocar d'Ordino, per millorar-ne el servei ofert, ha exposat Visent.

Obrir una nova benzinera a Andorra, tenint en compte que comprar uns terrenys o llogar-los “és caríssim”, ja que només són rendibles les que s'instal·len a les carreteres generals, costa entre 1,8 i 2 milions d'euros, ha explicat el president de l'associació. A més, el fet que sigui un país de neu i fred obliga a fer grans infraestructures amb marquesines, “si no, no vindria ningú”. Són costos molt més elevats que els que representa obrir-ne una de 'low cost' a Espanya, ja que ascendeix als 350.000 euros de mitjana.

Visent ha assegurat que hi ha benzineres que tenen “un volum insignificant de vendes”, en relació a les despeses de personal, impostos o lloguer. Per aquest motiu, és del parer que properament algunes d'elles hauran de tancar.

Com més barata la benzina, més benefici

En un altre ordre de coses, el representant del col·lectiu ha explicat que el fet que baixi el preu de la benzina els afavoreix, ja que el marge de benefici que s'enduen “és per litre, i no percentual”. És a dir, vendran més litres i també els pagaran més barats. Ara la benzina està a un dels nivells més baixos dels darrers anys, a nivells del 2009, però més alta que a principis d'any.