Compartir

Al desembre del 2011 el Comú d'Ordino va aprovar el tancament de la carretera C340, més coneguda com la del coll d'Ordino, durant l'hivern, degut al seu mal estat. No es podia garantir la seguretat dels conductors i a més a més s'havia d'assumir el cost que suposava el pas diari de camions amb sal per poder fer la carretera apta per al trànsit. La mesura va entrar en vigor el gener del 2012 i des de llavors, cada hivern, el Comú aprova el tancament de la carretera fins al maig, moment en què ja no hi ha neu i és més segura. Des que va entrar en vigor aquesta mesura, l'àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) ha estat treballant a la via, també per la banda de Canillo, a la carretera de Montaup, per arreglar tots els desperfectes pensant en la seguretat dels que la transiten. Si es manté el pressupost que s'hi destina per part del Govern, i que se situa al voltant dels 450.000-500.000 euros anuals (uns 280.000 per a la banda d'Ordino i uns 200.000 per a la banda de Canillo), des del COEX es donarà llum verda perquè la via pugui obrir tot l'any d'aquí a uns tres anys. Això si, sempre que les dotacions pressupostàries del Govern es mantinguin com fins ara.

Així ho ha assegurat el cap d'àrea del COEX, Jordi Garcia. Fa ja tres anys que es treballa in situ a la zona i la idea és que en uns “tres o quatre anys es podrà donar per bona la seguretat de la carretera a l'hivern, que és quan hi ha més risc d'accidents a la neu”. La carretera és propietat d'Ordino i de Canillo, però com que està considerada xarxa bàsica, la seva conservació correspon al Govern. Així, i després de quedar enllestit l'estudi de conservació de la carretera per determinar quines actuacions calia fer tant per la vessant d'Ordino com la de Canillo, va quedar establert el que havien de fer les administracions locals, i el que era potestat governamental. Pel que fa al Govern, és l'encarregat de les tasques de manteniment relacionades amb el sosteniment de la plataforma de la carretera i murs de contenció, cunetes, barres de seguretat (que estan “molt baixes”) i drenatges, per tal que l'aigua quedi reconduïda i no segueixi fent malbé la carretera, ha explicat Garcia. Tot això quedarà enllestit els propers tres anys. Després caldrà actuar en petites tasques de manteniment, però ja serà necessari que la carretera estigui tallada al trànsit per dur-les a terme.

Pel que fa als comuns, la seva inversió s'ha de destinar sobretot a arreglar els talussos de la carretera. En aquest sentit, “no veiem que s'estigui fent res, però això ja és un tema del Comú”, ha plantejat Garcia. Si finalment fan les actuacions necessàries, tot i que “ens demanen l'opinió”, serà la corporació ordinenca qui haurà de decretar l'obertura de la carretera, molt transitada per esportistes, amants del motor (per les seves corbes) i ciclistes, durant els 365 dies de l'any.