Compartir

A partir del mes de setembre de l'any que ve entraran en funcionament les noves línies del transport nacional regular de viatgers, després que el Govern hagi aprovat aquest dimecres la licitació de la concessió. El ministre d'Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, ha posat en relleu que la voluntat és que el nou servei sigui més competitiu i “una alternativa real al transport privat”, tenint en compte l'usuari. El plec de bases per a les condicions que hauran de complir les empreses inclou diferents novetats, com ara que totes les línies connectaran amb l'Estació Nacional d'Autobusos i que, a més a més, el punt de transbord entre totes elles serà a la Dama de Gel.

Es tracta d'un concurs nacional que es farà en tres blocs per cobrir les tres valls, Nord, Orient i Gran Valira que podran operar empreses diferents. Cadascuna d'aquestes valls, a més, estarà coberta per dues línies. D'aquesta manera, segons Alcobé, es vol corregir el fet que el transport públic estigui ara molt “disgregat” i no sigui homogeni, amb companyies que es fan la competència entre elles ja que cobreixen la mateixa vall. A més a més, aquestes línies allargaran el seu recorregut en alguns dels casos i, d'aquesta manera, la de les valls del Nord arribarà fins a la Cortinada i el Serrat en hores punta del matí i la tarda. I pel que fa a les parròquies centrals, aquests autobusos cobriran la zona de la Baixada del Molí i Prat de la Creu i a Escaldes-Engordany, la zona del Quilòmetre 0, la carretera de l'Obac i Roc de Caldes. A més, a l'hora de puntuar les diferents ofertes també es tindrà en compte aquelles companyies que proposin allargar el servei fins a peu de pistes.

Un cop es faci l'adjudicació d'aquests tres lots, tal com ha comentat la directora del departament de Transports, Irene González, les companyies hauran de crear una plataforma gestora que entre d'altres qüestions haurà de crear i gestionar la integració tarifària ja que la idea és que el client només hagi d'adquirir un bitllet independentment de la companyia que operi la línia i pugui, d'aquesta manera, fer transbord entre els diferents autobusos. Aquesta plataforma, a més a més, també haurà de preveure la integració tarifària dels serveis comunals i gestionar les marquesines a les quals es preveu instal·lar wi-fi. Així, es vol fer un pas endavant per oferir un “transport intel·ligent i integrat”, tal com ha manifestat González, de tal manera que el viatger pugui tenir informació a la parada sobre el servei a més a més d'Internet, a través de panells d'informació interactius que s'instal·larien a les parades més concorregudes.

A més el plec de condicions preveu que els vehicles tinguin una antiguitat màxima de 15 anys, que siguin accessibles i que tinguin rètols electrònics, entre d'altres. La fase d'adaptació serà de sis mesos durant els quals encara podran tenir un màxim del 50% de la flota amb característiques diferents. Tots els vehicles estaran, a més, retolats del color taronja del Bus Exprés i inclouran la paraula 'Clípol'.

Entre els criteris que es tindran en compte per triar els adjudicataris, seran la solvència econòmica, la disponibilitat de vehicles i de conductors, les ampliacions d'horaris (en principi des del Govern no es preveuen canvis importants) o el fet que es faci una aportació econòmica anual a favor del Govern. La concessió serà per 15 anys ampliable fins a 25.

Adjudicació de les obres de l'Estació Nacional per 1,1 MEUR
D'altra banda, el Consell de Ministres ha aprovat aquest dimecres l'adjudicació de la construcció de l'Estació Nacional d'Autobusos per un import d'1.110.000 euros. El termini perquè les obres es duguin a terme serà de 20 setmanes i, per tant, es reveu que estigui enllestida a finals del mes d'octubre. També s'ha acordat adjudicar el control de qualitat d'aquests treballs per 19.468 euros i fer treballs de reconeixement geològic per a quatre projectes d'eixamplament i rectificació a la CG3 i la CG4.