jueves, 13 agosto 2020 7:53

El Govern redueix les taxes dels sortejos pensant en els petits comerciants

L'aprovació i entrada en vigor, el passat mes de setembre, del Reglament que regula l'explotació dels concursos amb intervenció d'atzar, rifes, participacions de loteria i loteries de promoció, (i que desenvolupa una part de la Llei del joc), va generar queixes entre el teixit comercial, en especial aquells establiments que celebren anualment loteries de promoció, és a dir, sortejos de petites dimensions i oferint obsequis de poc valor econòmic. Fos quina fos la dimensió del sorteig, havien de pagar una taxa de 500 euros per obtenir una llicència d'un any que els permetia fer fins a sis accions. Això suposava “un greu perjudici” sobretot per als petits establiments, en paraules del director del Consell Regulador del Joc, Xavier Bardina, ja que en molts casos pagaven més de taxa que pel propi element a sortejar.

Per posar un exemple, si sortejaven un Ipad entre els clients havien de pagar més de taxa que per l'Ipad, “una animalada”, ha reconegut Bardina. Per acabar amb aquesta situació, i mitjançant una esmena al pressupost (la voluntat és modificar la llei més endavant), s'ha canviat el reglament per introduir una taxa “esglaonada”. Aquells establiments que durant la llicència facin sortejos l'import dels quals no superi els 1.000 euros, pagaran 30 euros de taxa. Així “resolem més del 80% de la problemàtica”, ha assegurat Bardina.

Les modificacions contemplen dues opcions més. Si el valor total és entre 1.000 i 10.000 euros, la taxa serà de 180 euros. I si el valor supera aquests 10.000 euros, es mantenen els 500 euros de taxa. Com a exemple, el director del CRAJ ha posat la subhasta d'un pis o una gran rifa de Nadal.

“Amb aquesta mesura donem resposta a les reivindicacions del comerç”, ha plantejat Bardina. El director del CRAJ ha reconegut que la pròpia evolució del sector els ha portat a fer aquests canvis al reglament, ja que el concepte de les loteries de promoció està “molt en auge”, sobretot gràcies a la força de les xarxes socials, i cada cop són més els comerciants que realitzen sortejos puntuals entre els seus clients. “Quan es va dissenyar el reglament, fa dos anys, la idea de loteria promocional l'utilitzaven pocs establiments”, ha plantejat Bardina.

De fet, per aquest mateix motiu ja s'havia fet una primera modificació al reglament per permetre als comerços accedir a aquesta modalitat de joc a través de xarxes socials o mitjans telemàtics, ja que el document inicial només preveia l'opció d'accedir als sortejos via presencial o per missatge de telèfon. “No volem ser un obstacle per al comerç”, ha exposat Bardina per justificar els canvis.

La reducció de la taxa en el cas de les loteries promocionals no és l'única modificació al reglament que s'ha fet via pressupost. Se n'han introduït dues més. La primera fa referència a les participacions de loteria que ofereixen entitats benèfiques com Càritas o Unicef. També estaven afectades per la taxa de 500 euros. “Ara la taxa passa a ser zero”, ha explicat Bardina.

La segona està relacionada amb els distribuïdors mixtos, és a dir, amb les entitats benèfiques sense ànim de lucre que venen números de loteria i les adquireixen a operadors del país. Havien de pagar una taxa de 100 euros, que també queda eximida.

Els jocs menors, regulats

L'aprovació d'aquest reglament, la passada tardor, va permetre completar la regulació dels jocs menors a Andorra. Abans havien entrat en vigor dos reglaments més: el de les rifes itinerants (pensat per a firaires de festes majors) i el de rifes benèfiques i quintos tradicionals. A partir d'ara la tasca del CRAJ se centra en tancar els acords amb els operadors de loteria de França i Espanya per regular tota la venda al país, així com el desenvolupament dels reglaments que fan referència al casino, a més de la posterior licitació. El darrer pas, ja l'any vinent, és la regulació del joc per Internet.

Artículos similares