Compartir

Victor Daeseung Kim, responsable de l'agència de viatges coreana Tournski, va sentir a parlar per primera vegada d'Andorra quan un esquiador professional coreà amic del seu germà li va assegurar, després d'un viatge de dos mesos per conèixer les estacions europees, que les d'Andorra eren les millors. Després de passar una setmana a Grandvalira juntament amb un grup de 30 compatriotes, també ell hi està d'acord. Considera que a les estacions dels Alps hi fa molt de fred i els descensos són més complicats, a diferència del domini andorrà, d'on destaca sobretot gran gran extensió esquiable.

El periodista San Hwan Kim, que també els ha acompanyat en el viatge, detalla que dels 50 milions d'habitants de Corea del Sud, es calcula que uns 2 milions són esquiadors. Al país hi ha uns 16 dominis esquiables de mida petita, amb una mitjana d'entre 10 i 30 pistes, però assegura que el preu del forfet és molt més elevat que a Andorra. Així, molts coreans opten per anar a esquiar al Japó, que compta amb uns 700 dominis esquiables, també de dimensions reduïdes, però amb molta més neu tot i trobar-se a una altitud d'entre 500 i 1.500 metres. Un dels al·licients de les estacions nipones, que els coreans aprecien molt, és que disposen de centres spa inclosos en el forfet, així com una gran oferta d'après-ski.

Els coreans aprecien d'Andorra el fet que es pugui combinar l'esquí amb les compres i la gastronomia. San Hwan Kim destaca sobretot que, a diferència del seu país, els preus són molt bons, sobretot pel que fa al pernil, els embotits, la carn i l'alcohol. També troben molt barats els preus del material d'esquí i de muntanya, però en canvi, se sorprenen que el transport públic no sigui gratuït i que l'accés als centres termals no estigui inclòs en el preu del forfet.

Tal com explica el responsable de l'agència de viatges, de moment el client potencial coreà és el de més poder adquisitiu, i els amants i professionals de l'esquí. És el cas d'una parella de recent casats que han decidit passar la lluna de mel a Andorra. Ell, que treballa a l'equip de màrqueting de les marques Salomon i Atomic a Corea, explica que el que més l'ha sorprès del país és la manca d'asiàtics. Pel que fa a la destinació de neu, i després d'haver conegut altres estacions a França, destaca la bona qualitat de la neu i la comoditat de tenir a prop la ciutat per anar de compres, una afirmació que corrobora de seguida la seva dona.

Segons indiquen des de Grandvalira, aquesta temporada rebran un centenar de clients coreans, i l'objectiu és treballar amb l'agència Tournski i d'altres de similars per poder dur a terme accions comercials i promoció de la destinació a Corea del Sud. “Si l'any vinent aconseguíssim captar 500 esquiadors coreans seria tot un èxit”, assenyalen des de l'estació. Però de moment, el mercat asiàtic està lluny de poder atrapar les xifres dels esquiadors britànics, francesos o russos, o fins i tot dels mercats més minoritaris com els dels països nòrdics, Polònia, Benelux o Israel.

De fet, cal tenir en compte que de moment no hi ha vols directes i que, tal com lamenta San Hwan Kim, per venir a Andorra han fet un viatge de 26 hores, comptant una escala i el trajecte de Barcelona a Andorra. Així, una de les opcions és programar estades combinades entre Barcelona i Andorra. I, tenint en compte que la majoria de coreans només disposen de 15 dies de vacances a l'any i que habitualment les fan a l'estiu, els coreans també veuen amb bons ulls la possibilitat de descobrir Andorra a l'estiu, combinant el 'trekking' amb les compres.

A banda del mercat coreà, Andorra també treballa per captar el mercat xinès, tot i que des de Grandvalira asseguren que és un turista més complicat de fer venir perquè reclamen que hi hagi una entitat pública pel mig i que la destinació tingui una certificació com a 'Chinese friendly', que inclou sistemes de pagament específics. En canvi, el turista coreà té més capacitat d'adaptar-se i prové d'un país amb més tradició d'esquí. També s'han iniciat accions amb turistes de Singapur, que com els xinesos, estan interessats en activitats de neu només per tenir-hi un primer contacte.